Ambrosiamuffins...

Det är inte alla som tycker om apelsin i bakverk men jag tycker att det är riktigt gott! Passade därför på att göra en variant av ambrosiakaka, nämligen ambrosiamuffins. De vart faktiskt goda om jag får säga det själv :)

12 normalstora muffins

Ugn: 225 grader

Muffins:

150 gr smör eller margarin
2 dl strösocker
2 ägg
rivet skal av 1 apelsin
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½-1 dl pressad apelsin

Glasyr:

3 dl florsocker
2-3 msk pressad apelsin eller citron juice

Garnering:

syltade apelsinskal



Rör matfett och socker vitt och poröst. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. Smaksätt med rivet apelsinskal. Blanda ner vetemjöl, bakpulver och apelsinsaft. Fördela smeten i muffinsformar och ställ dem på en plåt (jag använder muffinsbleck). Grädda dem i mitten av ugnen ca 10 minuter.

Gör under tiden glasyren: Blanda florsocker och den nypressade juicen till en blank och smidig glasyr.

När kakorna är kalla så brer man över glasyren och fördelar lite syltade apelsinskal på. Låt dem gärna stå i kyl en stund så att glasyren stelnar.



Kommentarer
Postat av: Eleonore

Åh hur goda lät inte dessa :D De måste jag prova någon gång, finns bara så mycket smarrigt man vill äta!

Åh förstår att du känner dig besviken på den "uppkörningen", man vill ju att det ska vara som en riktigt så man får lite hjälp till den riktiga :)

Kramar fina du!

2011-08-25 @ 16:34:08
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0