Nötkakor...

Dessa underbart goda nötkakor väcker verkligen nostalgi hos mig. Min mormor brukade alltid baka dem till jul och kommer ihåg hur jag längtade efter att få smaska på dessa. Nu har jag äntligen tagit receptet och idag passade jag på att baka dem. Ljuvliga vart de!

60-70 kakor

Ugn: 175 grader.

200 gr smör eller margarin
1 dl socker
1½ dl hasselnötskärnor (100 gr malda)
3½ dl vetemjöl

Garnering:

60-70 hasselnötskärnor

Rör matfett och socker vitt och poröst. Tillsätt de malda nötkärnorna och vetemjölet. Forma degen till små bollar och lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Tryck ner en hasselnötskärna i varje kaka. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter.



Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0