Godartad lägesyrsel eller kristallsjukan...

Ni som läst min blogg den senaste tiden vet att jag mått väldigt dåligt, ständigt varit yr och illamående, svimmat och känt mig sjösjuk/full hela tiden. Ingen läkare har riktigt brytt sig om vad det är förrän idag när jag träffade en doktor som faktiskt lyssnade. Det jag drabbats av är tydligen godartad lägesyrsel, även kallad kristallsjukan. Det är ingenting farligt men däremot väldigt obehaligt och kan begränsa en väldigt mycket. Känns både bra och dåligt.
Nu vet jag ju vad det är, men det känns inte kul o veta att det kan sitta i riktigt länge och att det kan vara återkommande.

SYMTOMEN;

Symtomen beror dels på häftiga felsignaler som de lösa kristallerna framkallar när de rör sig i båggångarna i samband med huvudrörelser. Felimpulserna från det störda balansorganet påverkar ögonen till att göra små rörelser. Ögonrörelserna ger den drabbade upplevelsen av att omgivning snurrar eller rör sig. Vid lägesyrsel varar sådana yrselattacker mellan några sekunder till en halv minut.

Symtomen beror dels på den förvirring som drabbar hjärnan när den utsatts för felsignalerna. Symtom som liknar åksjuka är vanliga. Illamående, kräkningar, en diffus ostadighetskänsla, svårigheter att gå rakt och att fokusera blicken. Det är vanligt att uppleva rädsla och vid det första insjuknandet befarar många att de drabbats av en livsfarlig sjukdom.

Symtomen börjar oftast tidigt på morgonen. I samband med att man vänder sig i sängen, sätter sig upp eller lägger sig bakåt upplever man att det snurrar. Man kan få yrselattacker av att bocka huvudet framåt eller bakåt. Kristallsjukan går ofta över av sig själv men det kan ta flera dagar eller veckor. Många drabbade får återkommande perioder med lägesrelaterad yrsel.

Att sitta upp i sängen, att lägga sig bakåt i sängen, att böja sig framåt för att knyta skosnörena eller att titta uppåt brukar utlösa typiska symtom

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0