Mjuk pepparkaka...

Just nu doftar det verkligen jul här i lägenheten!, anledningen till detta är att jag har bakat mjuk pepparkaka idag, en kaka som jag inte gör så där väldigt ofta men som jag fick lust att göra nu =) Den blir så där härligt saftig och god och det gillar jag!!!

1 kaka

UGN; 175 grader

3ägg
2 1/2dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1 dl filmjölk
3 1/2dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 msk pepparkakskryddor

Börja med att sätta på ugnen. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och poröst. Smält smöret och rör ner filmjölken. Blanda tillsmmans med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt ordentligt och vänd sedan försiktigt ner det i smeten. Häll i pepparkakskryddorna och rör ordentligt tills allting blandat sig fint.
Smörj och bröa en sockerkaksform ca 1½ liter och häll i smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 35 min, den skall inte vara kladdig när man känner med en provsticka.
Låt gärna kakan stå och svalna några minuter innan den stjälps upp på ett fat.



Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0